top of page













Naast een aantal interessante inzichten in de huidige samenwerking binnen de topsport in z'n algemeenheid, en het (vrouwen)voetbal in het bijzonder, had Minke Booij (manager vrouwenvoetbal KNVB) nog een aantal waardevolle tips en adviezen voor Stichting WIN-WIN. Zo adviseert Minke o.a. om als stichting in het begin vooral relatief kleinere zaken op te pakken en concrete acties te ondernemen. Neem initiatief en kom met concrete plannen en oplossingen. Houd e.e.a. behapbaar, zorg dat het niet te groot wordt en maak keuzes. Richt je bijv. op een aantal projecten en laat concrete resultaten zien. Dat is belangrijk binnen de sportsector.

Netwerk

Bij het opbouwen van een netwerk is het vooral van belang om dit gericht te doen: weet bij wie je daadwerkelijk moet zijn. Het is belangrijker dat je de juiste mensen kent dan veel mensen, zodat de mensen uit jouw netwerk jou ook serieus nemen. Daarnaast zou het opstellen van een overzicht omtrent het totale sportlandschap in Nederland een meerwaarde kunnen bieden, zeker als je als een soort 'doorgeefluik/verbinder' wilt optreden. Of richt je op bepaalde thema's zoals het ondersteunen van sporters, realiseren van geschikte accommodaties of het opstellen van beleids- en visiestukken.














De samenwerking in de sport is de laatste jaren iets verbeterd volgens Jacco Eltingh (ex-tennisprof). Mooi voorbeeld hiervan is de Gelderse Sportfederatie die verbindingen legt tussen verschillende partijen binnen de sport. Er wordt echter nog te veel gepraat over het belang van sport in de maatschappij zonder dat er concreet meer geld richting de sport gaat. Bovendien wordt er nog te weinig kennis gedeeld en wordt het wiel nog te vaak opnieuw uitgevonden.


Taal

Het grootste probleem zit in de structuur en de verdeling van het geld hierbinnen. Ook is het verschil in kennis en vaardigheden tussen sportorganisaties en andere organisaties nog te groot: sportorganisaties hebben weinig kennis over bijv. de zorgsector en zorginstellingen spreken de taal van de sport niet. Daar komt bij dat het organiseren van sportactivtieiten over het algemeen geen winstgevende activtieit is (geen verdienmodel) en men sterk afhankelijk is van de ureninzet van een aantal professionals en vooral van de inzet van vrijwilligers.


Duidelijkheid

Daarnaast bestaan er veel partijen die zich op verschillende niveaus bezig houden met sport: NOC*NSF, bonden, sportservices, verenigingen, rijksoverheid, provincies, gemeenten. En het is niet altijd duidelijk wie waarvoor precies verantwoordelijk is. De provincie Gelderland pakt wel duidelijk haar aanjaagfunctie op waardoor het duidelijk is dat 'wie betaalt, bepaalt'. Zij faciliteren, brengen mensen bij elkaar, delen/halen kennis, organiseren sportbeurzen, betrekken de zakelijke markt, organiseren site-events bij grote evenementen, kijken naar het effect van sport op toerisme en hebben 6 kernsporten benoemd. Bij Sportservice Amsterdam zijn ze ook erg fanatiek, maar zij lopen weer het gevaar dat ze te ver voorop gaan lopen. Het zou beter zijn als zij hun sportprogramma bijv. zouden kunnen delen met Rotterdam.


Professionalisering

Tennisevents (het bedrijf van Jacco) denkt ook regelmatig mee over hoe sportstimuleringsprojecten goed kunnen worden uitgedacht waardoor er één goed doorlopend traject ontstaat ('custumer journey') waarbij de tevredenheid van de deelnemers tot en met een langdurig lidmaatschap bij een vereniging wordt gemeten, in de juiste volgorde uitgezet. Daarbij is het opzetten van een goede database essentieel. Daarnaast werkt Tennisevents bij het organiseren van tennisevenementen voor de KNLTB veel samen met Menzis vanuit Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Dit biedt grote kansen omdat een bedrijf zakelijke doelstellingen hanteert en een andere cultuur inbrengt in de sportwereld. Zo zou iedere bond bijv. ook een 'hoofdsponsor' (partner) aan zich moeten verbinden: niet (alleen) vanwege het geld, maar ook vanwege de kennis en het bereik dat een bedrijf kan bieden bij het professionaliseren van de organisatie binnen de bond.


Buiten kaders

Binnen het tennis is ook een verbetering waar te nemen als het gaat om samenwerking binnen de sport. Zo heeft Alex Reijnders (voormalig coach van Jacco) een aantal tennisscholen opgezet met een kwaliteitskeurmerk. Alleen worden de veranderingen binnen het tennis nog steeds binnen de bestaande structuur vorm gegeven waardoor er niet écht wezenlijk iets verandert. Jacco probeert dat zelf anders te doen door bijv. in het kader van de AFAS Tennis Classis veel samen te werken met het bedrijf AFAS en veel af te kijken bij dit bedrijf als het gaat om het opzetten van een organisatie. Daarnaast helpt het als meer mensen in verenigingen buiten hun eigen kaders zouden kijken en bijv. op bezoek gaan bij andere commissies, andere verenigingen etc. (zie bijv. het TV-programma 'Undercover Boss'). Dit is echter niet gebruikelijk in de sportwereld.


Stichting

Als het gaat om Stichting WIN-WIN adviseert Jacco om aan te haken bij bestaande structuren en organisaties zodat de stichting niet gewoon weer de zoveelste nieuwe organisatie binnen de sport wordt en bijv. alleen een aantal bijeenkomsten per jaar organiseert. Bepaal op welk 'level' (verenigingen, sportbedrijven, bonden, landelijk) je wilt opereren en ga vervolgens op zoek naar je stakeholders. Wees daarnaast transparant en duidelijk over je verdienmodel, intenties etc. zodat mensen niet gaan twijfelen over je oprechtheid en om vooroordelen te voorkomen. Hiermee wek je vertrouwen, wat weer essentieel is om zélf te kunnen gaan samenwerken met andere partijen. Vertrouwen wekken en je kwetsbaar opstellen zijn namelijk twee van de kernwaarden als het gaat om succesvol samenwerken.





























Om het inzicht in het trainersvak te vergroten heeft Gyuri Vergouw in zijn boek 'Bondscoach!' een aanpak ontwikkeld onder de titel 'MASTERPLAN'. Elke letter van dit woord is de beginletter van een onderwerp of activiteit waar een coach aandacht aan moet besteden wil zijn team succes hebben:

Missie

Aanpak

Selectie

Teambuilding

Evaluatie

Reputatie en relaties

Pers

Leiderschap

Assistenten

Nederlandse school

Bondscoach

Al ruim 15 jaar publiceert Gyuri Vergouw over het Nederlands elftal, waarbij hij altijd probeert uit te zoeken of trainers en spelers zinnige of onzinnige dingen zeggen. Daarom is hij op zoek gegaan naar antwoorden op de vele vragen die bij coaches leven. Gyuri Vergouw wil na al die jaren van onderzoek, waarin hij wedstrijden bezocht en analyseerde, tv-beelden bekeek, statistische analyses maakte en interviews afnam bij (ex-)profs, trainers en wetenschappers, antwoord geven op die ene belangrijke vraag die bij zestien miljoen Nederlandse voetbalcoaches leeft: 'weet ik het écht beter dan de bondscoach?'. Kortom: auteur en adviseur Gyuri Vergouw legt het functioneren van de bondscoach van Oranje met dit boek onder het vergrootglas.


Doelen

Gyuri Vergouw geeft in zijn boek 'Bondscoach!' aan dat het belangrijk is om binnen de sport, net als daarbuiten, een missie en strategie op te stellen. Hierbij citeert hij o.a. oud-honkballer Robert Eenhoorn die in Amerika heeft geleerd om zich, vanuit een topsportmentaliteit, sterk te richten op concrete resultaten en doelen. Maar ook vanuit de Nederlandse voetbalwereld benadrukken mensen als Rinus Michels (strategie) en Louis van Gaal (totale mensprincipe) al jaren het belang hiervan. Tactiek betekent het zo goed mogelijk gebruik maken van de beschikbare middelen (irt de sterkten/zwakten van het team). Het formuleren van doelstellingen, en commitment van de leiding én de teamleden, spelen hierbij een belangrijke rol (net als in organisaties buiten de sportwereld). Rinus Michels schreef zelfs een boek over het belang van teambuilding en leiderschap, en gaf hierin aan dat teambuilding de route naar het succes mogelijk maakte.


Evaluatie

Daarnaast geeft Gyuri Vergouw in zijn boek aan dat evalueren in de sportwereld, net als daarbuiten, zeer belangrijk is voor het borgen van prestaties en het voortbouwen hierop. Als voorbeeld haalt hij hierbij het Duitse voetbal aan, met name als het gaat om hun aanpak rond de fitheid van spelers en het nemen van strafschoppen. Hierdoor winnen Duitsers vaak wedstrijden in de laatste minuut, na verlenging of via een strafschoppen-serie. Daarbij wijst Gyuri Vergouw ook op de moeizame relatie tussen de Nederlandse voetbalwereld en het aspect van 'mental coaching'. Dit terwijl coaches uit andere sporten, zoals Marc Lammers en Robin van Galen, al jaren met succes gebuik maken van sportpsychologen en de factor stress bij het nemen van strafschoppen vaak duidelijk een beslissende rol speelt.

Analyse

Verder haalt Gyuri Vergouw het voorbeeld van Noorwegen aan als land waar in de voetbalsport veel gebruik wordt gemaakt van statistieken en het analyseren van standaardsituaties en verlengingen. Dit terwijl volgens hem het conservatisme binnen het Nederlandse voetbal overheerst en er geen innovatie en ontwikkeling (meer) plaatsvindt. Coaches worden vaak geselecteerd op basis van reputatie met een hoog 'ons kent ons'-gehalte en er wordt nauwelijks met een kritische blik gekeken naar het daadwerkelijk functioneren van betreffende coaches.

Leiderschap

Als het om leiderschap in de sport gaat put Gyuri Vergouw zowel uit de sport- als de managementliteratuur (zoals bijv. de boeken van Peter Drucker). Bij het onderdeel 'Assistenten' refereert hij vooral aan de taak- en functiegerichte assistenten uit de Amerikaanse profcompetities als de NFL en de MLB. Daarnaast concludeert Gyuri Vergouw in zijn boek dat bij de opleiding binnen de Nederlandse School de nadruk vooral ligt op techniek ipv winnen en dat er een bepaalde 'arrogantie' binnen de voetbalwereld bestaat als het gaat om het gebruik maken van wetenschappelijk onderzoek.

bottom of page